Sluttside
AW Education

Airwatch Pilot Education

Kunnskap til din virksomhet

Airwatch Pilot Education

AW STS 01/02-PDRA
Teorikurs for operasjoner i Spesifikk kategori
(STS/PDRA/SORA)
AW PilotHUB

Airwatch Operations

Operatørorganisasjon for din virksomhet

PilotHUB

AW Consultancy
Airwatch Consultancy
Konsulentbistand for din operatørvirksomhet
Sluttside
previous arrow
next arrow

Vi får ofte henvendelser med spørsmål om hva kompetansekravet er og hvilke kurs må til, for å tilfredsstille en kriteriene for en PDRA eller SORA.

Slike relevante spørsmål tyder på at det generelt er vanskelig og finne ut av hva som egentlig gjelder, noe som skaper usikkerhet og forvirring. Det er flere forhold som knytter seg til dette.

Begrepsforvirring og diffuse krav til kompetanse

Det flere som tror at A2-eksamen (avlagt på trafikkstasjon) er tilstrekkelig for å fly i spesifikk kategori. Det er det i de aller fleste tilfeller ikke på tross av at det er flere operatører som har fått dette med som nivå i sine betingelser. A2 er ment for bruk i åpen kategori og er en eksamen som der du oppnår et dokumentert kunnskapsnivå. A1/A3- beviset er ikke et så sterkt dokument som A2 for det er ikke prøvet på trafikkstasjonen. Når du eksamineres i A2, så eksamineres du også i A1/A3. Kurs og eksameni i Åpen kategori kan imidlertid betraktes som en innledning til kurs og eksamen for spesifikk kategori.

EASA/LT refererer ofte til STS-eksamen, men gir relativt lite konkret informasjon om kompetansekrav i forhold til PDRA eller SORA.

STS refererer seg til operasjoner i spesifikk kategori, såkalte standard scenarier f.eks. STS-01 (VLOS) eller STS-02 (BVLOS) ved bruk av UAS med Class Identification Label (CIL) hhv. C5 og C6. Alternativt kan tilsvarende operasjoner utføres med UAS som ikke har CIL, da i samsvar med kravene i PDRA S-01/02. Disse operasjonstypene krever definitivt at piloten avlegger STS-eksamen på en trafikkstasjon

Men, hva er kravet til kompetanse, når man skal fly i samsvar med øvrige PDRA'er eller etter en godkjent SORA?

Ved SORA-baserte operasjoner, bestemmes kravet til kompetanse utfra SORA trinn 8 - OSO (#7, #8, #11, #9, #14, #15, #16, #17, #18, #19, #20, #21, #22 og #23).

Ved PDRA-baserte operasjoner (altså andre enn PDRA S-01/02), bestemmes kravet til kompetanse utfra en helhetsvurdering av Luftfartstilsynet i flg. UAS.SPEC.050(1)(d) i forordningen, for å sikre at kompetansen er tilstrekkelig i forhold til operasjonen som skal utføres.

Men, hva er tilstrekkelig?

Gjennom den nye forordningen ser vi at PDRA og SORA krever bevis (dokumentasjon) for våre erklæringer og påstander. Det holder altså ikke å hevde at egen kompetanse er tilstrekkelig, uten å fremlegge bevis på en eller annen måte.

Fremlegges bevis fra en tredjepart som samarbeider med Luftfartstilsynet om hvilke kompetansemål og kriterier som gjelder, er det grunn til å tro at vurderingen av en pilots kompetanse blir mer objektiv og troverdig, i tillegg til at habilitet er ivaretatt.

Det går det selvsagt an å drøfte dette med Luftfartstilsynet, men husk da at om man skal få godkjent en en ny operasjonstype på et senere tidspunkt, enten det er en ny PDRA eller SORA, så må ny vurdering gjøres hos Luftfartstilsynet på om kompetansen er tilstrekkelig eller ikke.

Dette kan kreve ekstra tid i totalvurderingen frem til godkjenning, i tillegg til at operatøren kan bli ilagt gebyr/vederlag for medgått tid.

Se også Luftfartstilsynet sin veileder for krav til teoretisk- og praktisk kompetanse for spesifikk kategori.

Den enkle eller vanskelige veien til mål?

Enkelte operatører (og piloter) bruker mye tid på å finne ut "hvor lite tid/innsats" i forhold til kurs man kan klare seg med, for å få tillatelse til å fly de operasjonstypene operatøren har fått godkjent av Luftfartstilsynet. I tillegg vurderes det om man skal lage et eget opplegg for sine piloter og utvikle kursdokumentasjon tilpasset dette.

Vår erfaring er at  seriøse operatører tenker langsiktig, og ønsker å standardisere kompetansen for pilotene som skal operere i spesifikk kategori, ved å følge et kursopplegg som er i hht. læremålsplanen til Luftfartstilsynet, siden man da slipper diskusjonen om hvorvidt kompetansen er tilstrekkelig eller ikke.

Airwatch tilbyr derfor et "lavterskeltilbud" for å tilfredsstille læremålsplanen for operasjoner i spesifikk kategori.

Alle piloter som gjennomgår nettkurset Teorikurs for Spesifikk kategori STS/PDRA/SORA, og består 75% av testene få et kompetansebevis som gir godkjent dokumentasjon på at minstekravet er bestått.

Enklere og mer kostnadseffektivt, er det vanskelig å gjøre det.

Siden kurset også dekker også kravet til STS, velger mange å avlegge STS-eksamen på en trafikkstasjon mens de allerede har "frisk kompetanse" i hodet, slik at piloten også får et offisielt kompetansebevis utstedt av Luftfartstilsynet, som gjelder i hele EASA-området.

Vi oppdaterer dessuten kursdokumentasjonen kontinuerlig, slik at den er korrekt i forhold til regelverket.

PS: Piloter som innehar nødvendig kunnskaper, og klarer seg uten kurs, kan alltids avlegge STS-eksamen på trafikkstasjonen direkte.

Les mer om kurset....