Sky2.jpg
Droner og bemannet luftfart i et trygt samspill?
Velkommen til fremtiden...
FL3700_lofoten.png
Nyhet:
Teorikurs for STS/PDRA/SORA
Sky1.jpg
BSL A 7-2
U-space
SORA
Forordning (EU) 2019/947
Operasjonsmanual (OM)
Specific category
Open category
Part-UAS
previous arrow
next arrow

Det angitte innhold er basert på UAS.SPEC.050(1)(d) angitt i Forordning EU 2019/947, samt Luftfartstilsynet sin læreplan, som rammeverk for grunnleggende kurs for piloter og ansvarlig mannskap for å kvalifisere til å utføre oppdrag i spesifikk kategori, STS/PDRA/SORA.

Kurset leveres som nettkurs (tjeneste) og er derfor MVA-pliktig.

SOT-99 Komplett kurspakke NOK 3 500,- eks. MVA     

 

Kursinnhold basert på læremålsplan fra Luftfartstilsynet

Tema

Piloten skal ha kunnskap om

Lover og regler i luftfart

  • Forklare krav til risiko analyse og autorisasjon fra Luftfartstilsynet.
  • Sammenligne kategorier og beskrive krav til mitigeringer og oppbevaring av gods. 
  • Forklare krav til sertifisering av droner i spesifikk klasse.
  • Beskrive begrensninger for å fly over folkemengde i Spesifikk kategori. 
  • Beskrive krav til sertifisering av droner i SAIL V og VI.
  • Beskrive mulighet for å søke RO3 tillatelse dersom operasjonen ikke er mulig å fly i Åpen eller Spesifikk kategori.
  • Beskrive Design Verification og når det vil anbefales og stilles krav til dette.
  • Forklare krav til sikkerhetssystem og krav til Safety Manager og Compliance manager i forbindelse med LUC.
  • Forklare prosessen ved at en godkjent operatør i Spesifikk klasse ønsker å fly i et annet EASA-land og tilsvarende for LUC godkjent operatør.
  • Forklare i hvilket land en operatør skal registrere seg. 
  • Forklare hvor pilotsertifikat kan tas (i hvilket som helst EASA regulert land) og hvilke rettigheter det gir. 
  • Beskrive begrensninger og krav til å fly Spesifikk klasse med og uten C merkede droner, VLOS og BVLOS.
  • Beskrive krav til registrering på flydrone.no.
  • Beskrive mulighet til å fly BVLOS i forhold til STS.
  • Forklare krav til godkjenning for å fly BVLOS og høyere enn 120m i hhv.  Spesifikk kategori og LUC. 
  • Forklare mulighet til å fly standard scenario uten krav til godkjenning av egen risiko-analyse. 
  • Forklare SORA og hvor den skal brukes.
  • Forklare STS-01 og 02 ift. PDRA med tilhørende begrensninger.
  • Forklare krav for å kunne fly Standard Scenario. 
  • Forklare at PDRA gir mulighet for å forenkle risiko analyse ved søknad om godkjennelse.
  • Forklare 1-1 regelen og når den skal benyttes. 

Menneskelige ytelser og begrensninger

  • Forklare fordeler ved synergi og gruppeytelse ift. individuell ytelse.
  • Beskrive normal reaksjonstid for enkelt stimulans.
  • Forklare hvordan opplevd stress ift. oppgaver henger sammen med krav og pilots fortrolighet/kunnskapsnivå. 
  • Forklar hvordan nattsyn tar tid å opparbeides.
  • Forklare korttidshukommelse.
  • Forklar episodisk minne.
  • Forklar hvordan rusmidler henger sammen med symptomrettet mestring.
  • Forklar hvordan fokus er viktig mht. å prosessere informasjon fra sansene og hvordan dette begrenses av begrenset kapasitet.
  • Forklar gruppepolarisering og hvordan medlemmer i en gruppe ofte ender opp med mer ekstreme synspunkter og valg enn man ville gjort individuelt. 
  • Forklar hvordan høye ambisjoner og krav til måloppnåelse kan forstyrre samarbeidsklima.
  • Forklare hvordan man kan redusere alkoholnivå i kroppen og hva som ikke nytter (man må ta tiden til hjelp).
  • Beskrive hvordan holdning/"attitude" kan disponere for å handle på bestemt måte.  
  • Beskrive stresshåndtering.
  • Beskrive tilbøyelighet til å innrette seg etter personell med høyere status. 
  • Forklare ulemper ved dette (KLM - Tenerife for eksempel) .
  • Forklare menneskelig oppførsel ift. biologiske, sosiale og kulturelle forhold. 
  • Forklare søvnrytme ift. avbrudd og REM søvn. 
  • Beskrive en typisk autoritær person i lederrolle og som underordnet. 
  • Forklare de viktigste sansene våre ift. droneflyging. 
  • Forklare hvordan lydsans kan skades av kombinasjon av lydstyrke over tid. 
  • Beskrive tilbakemeldingsprosess og nytteverdi av gode tilbakemeldinger. 
  • Beskrive personligheter og tilknyttede egenskaper. Ekstrovert - dristig osv. 
  • Beskrive ulemper i beslutningsprosesser som enkeltperson ift. en gruppe. 
  • Beskrive bekreftelesestendens / confirmation bias. 
  • Forklare typiske/viktige egenskaper felles for fagspråk.
  • Forklare kognitivt stress og effekter av dette. 
  • Forklare visuell skanneteknikk ved systematisk fokus på segmenter i korte intervaller. 
  • Forklare fatigue og hvordan det relaterer seg til mulighet for å operere som pilot eller andre sikkerhetsrelaterte oppgaver. 
  • Forklare hvordan man kan sikre seg et godt grunnlag for å kunne håndtere krevende operasjoner selv med ytre forstyrrelser. 
  • Forklare gode forberedelser, mye øvelse og viktigheten av dette ift å kunne frigjøre kapasitet/hindre overbelastning dersom det skjer noe uvanlig i den grad det ikke allerede er forberedt dersom forberedelsene er svært gode.  
  • Forklare viktighet av å ha tilstrekkelig kvalifisert personell til å bistå ved krevende oppdrag for å unngå overbelastning, prosedyrefeil osv. 

Operasjonelle prosedyrer

  • Forklare farene ved vortex ring state og hvordan man kommer inn i den tilstanden.
  • Forklare oppbyggingen av et operasjonsvolum.
  • Beskrive viktige momenter for pre- og postflight.
  • Anvende mest hensiktsmessige RTH-konfigurasjon.
  • Beskrive hvor man finner AIP og hvilken informasjon denne publikasjonen inneholder.
  • Beskrive begrepene multi-crew cooperation (MCC) og crew resource management (CRM).
  • Beskrive ansvarsområder for fjernpilot og operatør.
  • Relatere hvilke farer som finnes i å benytte feil høydereferanse. Konflikt mellom bemannet og ubemannet.
  • Beskrive hvordan en god sjekkliste er bygget opp.
  • Forklare hvorfor og hvordan man behandler batterier på en forsvarlig måte.
  • Beskrive hvorfor det er viktig med gode vedlikeholdsprosedyrer.
  • Forklare hvorfor det må tas hensyn til elektromagnetisk interferens.
  • Gjengi hastighetsbegrensninger for operasjoner med C5- og C6-merkede UA.
  • Beskrive hva som gjelder for operasjoner der det benyttes frekvenser som ikke er standard.
  • Beskrive hvor man finner offisiell informasjon om NOTAM.
  • Beskrive hvilken påvirkning en droneoperasjon kan ha på dyreliv og miljø.
  • Beskrive hvilken påvirkning vær har på en droneoperasjon og dronesystemet.

Teknisk og operasjonell reduksjon av bakkerisiko

  • Forklare 1:1 regelen.
  • Forklare hva ground risk buffer og contingency volume er.
  • Beskrive krav som gjelder i spesifikk kategori for bruk av lys i mørket og remote ID.
  • Beskrive definisjonen på risiko.
  • Beskrive risikohåndteringsprinsippet ALARP- As Low As Reasonably Practicable.
  • Beskrive hastighetsbegrensninger som gjelder i A2, STS/PDRA-S01 og STS/PDRA-S02.
  • Beskrive hvordan kinetisk energi øker med hastighet.
  • Forklare hva en ERP- Emergency response plan er.
  • Beskrive risikomomenter forbundet med å fly i urbane områder.
  • Beskrive tiltak som kan brukes for å redusere risikoen for folk på bakken.
  • Gjengi MTOM- Maks tillat avgangsmasse for droner i STS-01 og 02.
  • Gjengi minsteavstander som gjelder i STS-01.
  • Beskrive hva som defineres som utenforstående personer.
  • Beskrive hvordan bakkerisiko kalkuleres i SORA metoden.

UAS generell kunnskap

  • Beskrive når og hvordan RTH benyttes som sikkerhetshjelpemiddel og hvilke tekniske innretninger som må virke for at RTH skal fungere.
  • Forklare hva man må være spesielt observant på ved bruk av RTH ifm. at dronen muligens velger korteste rute.
  • Forklare tiltak dersom RTH er aktivert og det ser ut til at dronen er på feil/farlig kurs. 
  • Beskrive hva bør man være spesielt påpasselig på ved flyging hvor VLOS blir vanskelig. Batteristatus, elektroniske forstyrrelser, pilots plassering, lys for visualisering av drone.
  • Forklare hvordan last kan påvirke Center of Gravity og forstyrre GPS og kompass.
  • Forklare forskjell mellom Heading og Course/Flightpath.
  • Forklare viktighet av "varme" batterier ifm. flyging i kaldt vær og konsekvens av å fly med kalde batterier.
  • Beskrive typiske belastninger som dronestruktur kan bli utsatt for.
  • Forklare håndtering av batterier mht. skitt og ekstreme temperaturer. Forklare ulemper/manglende pålitelighet ved forbrukselektronikk ift. militær og profesjonelt utviklet elektronikk ifm. kaldt og fuktig vær.
  • Beskrive ulemper/manglende pålitelighet ved forbrukselektronikk ift. militær og profesjonelt utviklet elektronikk ifm. kaldt og fuktig vær.
  • Beskrive hvordan man kan unngå kondens ved å varme dronen gradvis i ventilerte forhold. Beskrive IMU og hvordan den er sensitiv for ytre faktorer.
  • Beskrive typiske faktorer som kan forstyrre/dreie radiosignal.
  • Beskrive hvordan man kan lage en enkel dipole antenne directional.
  • Identifisere hensikten med en inverter.
  • Forklare at statisk elektrisitet fra atmosfæren kan forstyrre kommunikasjon.
  • Forstå hvordan elektrisk strøm kan føre til varme, magnetiske og kjemiske forstyrrelser.
  • Forklare sammenhengen mellom Watt, Volt og Ampere.
  • Beskrive IMU og hvordan stor kraft kan påvirke IMU.
  • Beskrive ESCs funksjon og forstå viktighet av temperaturkontroll.
  • Forklare viktighet av å kalibrere Magnetometer/gyrokompass.
  • Forklare vindens påvirkning mht. RTH og mulighet for manglende batterikapasitet.
  • Beskrive IR sensorers fordeler og begrensninger ift. nedbør og andre forstyrrelser.
  • Beskrive Optiske sensorers begrensninger ift. nedbør/dårlig sikt.
  • Beskrive radar sensorers fordeler mht. at radarbølger fungerer bedre enn optiske sensorer i dårlig sikt og fuktighet.
  • Forklare viktighet av å overvåke batterier ved lading. 
  • Forklare hva man bør overvåke spesielt i forbindelse med lading (temp, oppblåsthet og røyktendenser).
  • Beskrive Lithium Polymer (LiPo) batteriets egnede bruksområde og fordeler ift. fordeler og bruksområde til  Lithium-Ion batteri.
  • Forklare ulemper ved 2,4-5,8GHz spektrumet. Beskriv hva som kan føre til "link-loss".
  • Forklare hva som er viktig ifm. inspeksjon av børsteløse motorer.

Meteorologi

  • Forklare (ICAO) Standard atmosfæren (ISA) mht. trykk og temperatur.
  • Beskrive vanlige referanser for høydeangivelse i luftfart og viktighet av å bruke felles høydereferanse ift. øvrig trafikkbilde.
  • Beskrive forholdet mellom luftens trykk, temperatur og tetthet.
  • Beskrive fjellbølger og hvordan de dannes.
  • Beskrive hvordan Coriolis effekten påvirker vind fra 2000 fot og ned til bakkenivå. 
  • Beskrive fønvind ift. mettet og umettet luft. 
  • Beskrive katabatisk vind (fjellbris/bergvind) med referanse til mulig tåke og kraftig fralandsvind i dalføre.
  • Forklare vindskjær og turbulens med referanse til å unngå å fly lavt og sakte i slike forhold. 
  • Forklare farer ved tordenvær/Cumulunimbus inkl. mulige forstyrrelser på de vanligste radiofrekvensene. 
  • Beskrive de vanligste tåketypene, hvor og hvordan de oppstår. 
  • Beskrivelse av innhold i skyer mellom 0 og -10 grader. 
  • Beskrive faren for store og sterkt underkjølte dråper i turbulente skyer.
  • Forklare de vanligste turbulenstypene.
  • Beskrive skytyper med fokus på de som innebærer størst fare for luftfart, spesielt mht. lyn og forstyrrelser på elektronikk og radiolinker. 
  • Forklare hvordan vindstyrke kan variere med høyde, terreng og hvordan dette er spesielt vanskelig å varsle presist ifm. lokale byger.  
  • Forklare hvilke atmosfæriske forhold som gir best aerodynamiske forhold. 
  • Beskrive generell vind i forhold til vindkast.
  • Beskrive styrke på vind i åpne kyst/fjell-områder tett på bysentrum og tilsvarende hvor kort avstand kan innebære store forskjeller både i varslet og faktisk vind.   
  • Forklare værforhold med stor fare for ising og hvordan ising kan påvirke dronen. 
  • Forklare duggpunkttemperatur og hvordan man bør forholde seg til høy fuktighet mht. ising og elektronikk. 
  • Identifisere, METAR, SPECI og IGA. 
  • Hva er viktig mht. observarsjoner av generell vindhastighet og vindhasthastighet mht. meter pr. sekund og knop. 

Flygeytelser for ubemannede luftfarts-systemer

  • Beskrive lastbalansering og viktige forhold ifm. dette. 
  • Beskrive angrepsvinkel "Angle of attack".
  • Beskrive hva som øker lastefaktoren på fixed-wing fartøy.  
  • Forklare konsekvens(er) av et haletungt fly.
  • Beskrive hvordan vind påvirker fartøyets bakkehastighet.
  • Forklare konsekvens(er) ved operasjon utenfor CG.
  • Forklare hvordan last kan påvirke Center of Gravity.
  • Forklare de 4 kreftene som påvirker fartøy under operasjon. Beskrive hvordan høy luftfuktighet påvirker et fartøy.
  • Forklare konsekvenser av ikke-laminær luftstrøm over vinger/propellere.  Forklare fartøy i likevekt.
  • Forklare hva "Angle of Attack".
  • Beskrive hva som kjennetegner et egenstabilt fartøy.
  • Beskrive hvilken(e) manøver(e) som øker vingebelastningen på et fartøy.
  • Forklare Bernulli's lov.
  • Beskrive stabil luft.
  • Forklare vingebelastning.
  • Forklare vektbegrensninger for fartøy.
  • Beskrive kreftene som påvirker fartøy i annet enn stabil flyging. 
  • Forstå hvordan man kan kalkulere flytid ved batterikapasitet ift. strømforbruk og viktigheten av slik kunnskap. 
  • Forstå hvordan temperatur vil påvirke batterisystemer.

Teknisk og operasjonell reduksjon av luftrisiko

  • Beskrive de forskjellige luftromsklassene.
  • Forklare hva NOTAM er.
  • Beskrive enhetene og referansene som brukes til høydemåling i forskjellige deler av luftfarten.
  • Beskrive hvordan bemannede luftfartøy måler høyden sin.
  • Beskrive forskjellen mellom meter og fot.
  • Beskrive forskjellen mellom AGL og AMSL.
  • Forklare hvordan ADS-B fungerer.
  • Forklare hvordan direct og network remote ID fungerer.
  • Beskrive kravene til STS-02 angående: Minimum sikt, bruk av luftromsobservatør og maks avstand mellom pilot, luftromsobservatører og drone.
  • Beskrive kravene til maks høyde i STS.
  • Beskrive risikoreduserende tiltak for kollisjon med bemannede luftfartøy.
  • Beskrive kravene for å kunne bruke flyradio.

Enkeltkurs (SOT-01 - SOT-08) koster NOK 1 000,- 

Det tas forbehold om endringer (som følge av nye krav fra EASA eller LT, innhold i kurs og kostnad)