Sluttside
AW Education

Airwatch Pilot Education

Kunnskap til din virksomhet

Airwatch Pilot Education

AW STS 01/02-PDRA
Teorikurs for operasjoner i Spesifikk kategori
(STS/PDRA/SORA)
AW PilotHUB

Airwatch Operations

Operatørorganisasjon for din virksomhet

PilotHUB

AW Consultancy
Airwatch Consultancy
Konsulentbistand for din operatørvirksomhet
Sluttside
previous arrow
next arrow

Det angitte innhold er basert på UAS.SPEC.050(1)(d) angitt i Forordning EU 2019/947, samt Luftfartstilsynets læreplan, som rammeverk for grunnleggende kurs for piloter og ansvarlig mannskap for å kvalifisere til å utføre oppdrag i spesifikk kategori, STS/PDRA/SORA.

 

PET-20.30

 Nettkurs


 

SOT-97

Nettkurs, inkludert en dag, bedriftstilpasset støtteundervisning (Teams)


*Kursene leveres som tjeneste og er derfor MVA-pliktig.

 

Kursinnhold basert på læremålsplan fra Luftfartstilsynet

Tema

Piloten skal ha kunnskap om

Lover og regler i luftfart

  • Forklare krav til risiko analyse og autorisasjon fra Luftfartstilsynet.
  • Sammenligne kategorier og beskrive krav til mitigeringer og oppbevaring av gods. 
  • Forklare krav til sertifisering av droner i spesifikk klasse.
  • Beskrive begrensninger for å fly over folkemengde i Spesifikk kategori. 
  • Beskrive krav til sertifisering av droner i SAIL V og VI.
  • Beskrive mulighet for å søke RO3 tillatelse dersom operasjonen ikke er mulig å fly i Åpen eller Spesifikk kategori.
  • Beskrive Design Verification og når det vil anbefales og stilles krav til dette.
  • Forklare krav til sikkerhetssystem og krav til Safety Manager og Compliance manager i forbindelse med LUC.
  • Forklare prosessen ved at en godkjent operatør i Spesifikk klasse ønsker å fly i et annet EASA-land og tilsvarende for LUC godkjent operatør.
  • Forklare i hvilket land en operatør skal registrere seg. 
  • Forklare hvor pilotsertifikat kan tas (i hvilket som helst EASA regulert land) og hvilke rettigheter det gir. 
  • Beskrive begrensninger og krav til å fly Spesifikk klasse med og uten C merkede droner, VLOS og BVLOS.
  • Beskrive krav til registrering på flydrone.no.
  • Beskrive mulighet til å fly BVLOS i forhold til STS.
  • Forklare krav til godkjenning for å fly BVLOS og høyere enn 120m i hhv.  Spesifikk kategori og LUC. 
  • Forklare mulighet til å fly standard scenario uten krav til godkjenning av egen risiko-analyse. 
  • Forklare SORA og hvor den skal brukes.
  • Forklare STS-01 og 02 ift. PDRA med tilhørende begrensninger.
  • Forklare krav for å kunne fly Standard Scenario. 
  • Forklare at PDRA gir mulighet for å forenkle risiko analyse ved søknad om godkjennelse.
  • Forklare 1-1 regelen og når den skal benyttes. 

Menneskelige ytelser og begrensninger

  • Forklare fordeler ved synergi og gruppeytelse ift. individuell ytelse.
  • Beskrive normal reaksjonstid for enkelt stimulans.
  • Forklare hvordan opplevd stress ift. oppgaver henger sammen med krav og pilots fortrolighet/kunnskapsnivå. 
  • Forklar hvordan nattsyn tar tid å opparbeides.
  • Forklare korttidshukommelse.
  • Forklar episodisk minne.
  • Forklar hvordan rusmidler henger sammen med symptomrettet mestring.
  • Forklar hvordan fokus er viktig mht. å prosessere informasjon fra sansene og hvordan dette begrenses av begrenset kapasitet.
  • Forklar gruppepolarisering og hvordan medlemmer i en gruppe ofte ender opp med mer ekstreme synspunkter og valg enn man ville gjort individuelt. 
  • Forklar hvordan høye ambisjoner og krav til måloppnåelse kan forstyrre samarbeidsklima.
  • Forklare hvordan man kan redusere alkoholnivå i kroppen og hva som ikke nytter (man må ta tiden til hjelp).
  • Beskrive hvordan holdning/"attitude" kan disponere for å handle på bestemt måte.  
  • Beskrive stresshåndtering.
  • Beskrive tilbøyelighet til å innrette seg etter personell med høyere status. 
  • Forklare ulemper ved dette (KLM - Tenerife for eksempel) .
  • Forklare menneskelig oppførsel ift. biologiske, sosiale og kulturelle forhold. 
  • Forklare søvnrytme ift. avbrudd og REM søvn. 
  • Beskrive en typisk autoritær person i lederrolle og som underordnet. 
  • Forklare de viktigste sansene våre ift. droneflyging. 
  • Forklare hvordan lydsans kan skades av kombinasjon av lydstyrke over tid. 
  • Beskrive tilbakemeldingsprosess og nytteverdi av gode tilbakemeldinger. 
  • Beskrive personligheter og tilknyttede egenskaper. Ekstrovert - dristig osv. 
  • Beskrive ulemper i beslutningsprosesser som enkeltperson ift. en gruppe. 
  • Beskrive bekreftelesestendens / confirmation bias. 
  • Forklare typiske/viktige egenskaper felles for fagspråk.
  • Forklare kognitivt stress og effekter av dette. 
  • Forklare visuell skanneteknikk ved systematisk fokus på segmenter i korte intervaller. 
  • Forklare fatigue og hvordan det relaterer seg til mulighet for å operere som pilot eller andre sikkerhetsrelaterte oppgaver. 
  • Forklare hvordan man kan sikre seg et godt grunnlag for å kunne håndtere krevende operasjoner selv med ytre forstyrrelser. 
  • Forklare gode forberedelser, mye øvelse og viktigheten av dette ift å kunne frigjøre kapasitet/hindre overbelastning dersom det skjer noe uvanlig i den grad det ikke allerede er forberedt dersom forberedelsene er svært gode.  
  • Forklare viktighet av å ha tilstrekkelig kvalifisert personell til å bistå ved krevende oppdrag for å unngå overbelastning, prosedyrefeil osv. 

Operasjonelle prosedyrer

  • Forklare farene ved vortex ring state og hvordan man kommer inn i den tilstanden.
  • Forklare oppbyggingen av et operasjonsvolum.
  • Beskrive viktige momenter for pre- og postflight.
  • Anvende mest hensiktsmessige RTH-konfigurasjon.
  • Beskrive hvor man finner AIP og hvilken informasjon denne publikasjonen inneholder.
  • Beskrive begrepene multi-crew cooperation (MCC) og crew resource management (CRM).
  • Beskrive ansvarsområder for fjernpilot og operatør.
  • Relatere hvilke farer som finnes i å benytte feil høydereferanse. Konflikt mellom bemannet og ubemannet.
  • Beskrive hvordan en god sjekkliste er bygget opp.
  • Forklare hvorfor og hvordan man behandler batterier på en forsvarlig måte.
  • Beskrive hvorfor det er viktig med gode vedlikeholdsprosedyrer.
  • Forklare hvorfor det må tas hensyn til elektromagnetisk interferens.
  • Gjengi hastighetsbegrensninger for operasjoner med C5- og C6-merkede UA.
  • Beskrive hva som gjelder for operasjoner der det benyttes frekvenser som ikke er standard.
  • Beskrive hvor man finner offisiell informasjon om NOTAM.
  • Beskrive hvilken påvirkning en droneoperasjon kan ha på dyreliv og miljø.
  • Beskrive hvilken påvirkning vær har på en droneoperasjon og dronesystemet.

Teknisk og operasjonell reduksjon av bakkerisiko

  • Forklare 1:1 regelen.
  • Forklare hva ground risk buffer og contingency volume er.
  • Beskrive krav som gjelder i spesifikk kategori for bruk av lys i mørket og remote ID.
  • Beskrive definisjonen på risiko.
  • Beskrive risikohåndteringsprinsippet ALARP- As Low As Reasonably Practicable.
  • Beskrive hastighetsbegrensninger som gjelder i A2, STS/PDRA-S01 og STS/PDRA-S02.
  • Beskrive hvordan kinetisk energi øker med hastighet.
  • Forklare hva en ERP- Emergency response plan er.
  • Beskrive risikomomenter forbundet med å fly i urbane områder.
  • Beskrive tiltak som kan brukes for å redusere risikoen for folk på bakken.
  • Gjengi MTOM- Maks tillat avgangsmasse for droner i STS-01 og 02.
  • Gjengi minsteavstander som gjelder i STS-01.
  • Beskrive hva som defineres som utenforstående personer.
  • Beskrive hvordan bakkerisiko kalkuleres i SORA metoden.

UAS generell kunnskap

  • Beskrive når og hvordan RTH benyttes som sikkerhetshjelpemiddel og hvilke tekniske innretninger som må virke for at RTH skal fungere.
  • Forklare hva man må være spesielt observant på ved bruk av RTH ifm. at dronen muligens velger korteste rute.
  • Forklare tiltak dersom RTH er aktivert og det ser ut til at dronen er på feil/farlig kurs. 
  • Beskrive hva bør man være spesielt påpasselig på ved flyging hvor VLOS blir vanskelig. Batteristatus, elektroniske forstyrrelser, pilots plassering, lys for visualisering av drone.
  • Forklare hvordan last kan påvirke Center of Gravity og forstyrre GPS og kompass.
  • Forklare forskjell mellom Heading og Course/Flightpath.
  • Forklare viktighet av "varme" batterier ifm. flyging i kaldt vær og konsekvens av å fly med kalde batterier.
  • Beskrive typiske belastninger som dronestruktur kan bli utsatt for.
  • Forklare håndtering av batterier mht. skitt og ekstreme temperaturer. Forklare ulemper/manglende pålitelighet ved forbrukselektronikk ift. militær og profesjonelt utviklet elektronikk ifm. kaldt og fuktig vær.
  • Beskrive ulemper/manglende pålitelighet ved forbrukselektronikk ift. militær og profesjonelt utviklet elektronikk ifm. kaldt og fuktig vær.
  • Beskrive hvordan man kan unngå kondens ved å varme dronen gradvis i ventilerte forhold. Beskrive IMU og hvordan den er sensitiv for ytre faktorer.
  • Beskrive typiske faktorer som kan forstyrre/dreie radiosignal.
  • Beskrive hvordan man kan lage en enkel dipole antenne directional.
  • Identifisere hensikten med en inverter.
  • Forklare at statisk elektrisitet fra atmosfæren kan forstyrre kommunikasjon.
  • Forstå hvordan elektrisk strøm kan føre til varme, magnetiske og kjemiske forstyrrelser.
  • Forklare sammenhengen mellom Watt, Volt og Ampere.
  • Beskrive IMU og hvordan stor kraft kan påvirke IMU.
  • Beskrive ESCs funksjon og forstå viktighet av temperaturkontroll.
  • Forklare viktighet av å kalibrere Magnetometer/gyrokompass.
  • Forklare vindens påvirkning mht. RTH og mulighet for manglende batterikapasitet.
  • Beskrive IR sensorers fordeler og begrensninger ift. nedbør og andre forstyrrelser.
  • Beskrive Optiske sensorers begrensninger ift. nedbør/dårlig sikt.
  • Beskrive radar sensorers fordeler mht. at radarbølger fungerer bedre enn optiske sensorer i dårlig sikt og fuktighet.
  • Forklare viktighet av å overvåke batterier ved lading. 
  • Forklare hva man bør overvåke spesielt i forbindelse med lading (temp, oppblåsthet og røyktendenser).
  • Beskrive Lithium Polymer (LiPo) batteriets egnede bruksområde og fordeler ift. fordeler og bruksområde til  Lithium-Ion batteri.
  • Forklare ulemper ved 2,4-5,8GHz spektrumet. Beskriv hva som kan føre til "link-loss".
  • Forklare hva som er viktig ifm. inspeksjon av børsteløse motorer.

Meteorologi

  • Forklare (ICAO) Standard atmosfæren (ISA) mht. trykk og temperatur.
  • Beskrive vanlige referanser for høydeangivelse i luftfart og viktighet av å bruke felles høydereferanse ift. øvrig trafikkbilde.
  • Beskrive forholdet mellom luftens trykk, temperatur og tetthet.
  • Beskrive fjellbølger og hvordan de dannes.
  • Beskrive hvordan Coriolis effekten påvirker vind fra 2000 fot og ned til bakkenivå. 
  • Beskrive fønvind ift. mettet og umettet luft. 
  • Beskrive katabatisk vind (fjellbris/bergvind) med referanse til mulig tåke og kraftig fralandsvind i dalføre.
  • Forklare vindskjær og turbulens med referanse til å unngå å fly lavt og sakte i slike forhold. 
  • Forklare farer ved tordenvær/Cumulunimbus inkl. mulige forstyrrelser på de vanligste radiofrekvensene. 
  • Beskrive de vanligste tåketypene, hvor og hvordan de oppstår. 
  • Beskrivelse av innhold i skyer mellom 0 og -10 grader. 
  • Beskrive faren for store og sterkt underkjølte dråper i turbulente skyer.
  • Forklare de vanligste turbulenstypene.
  • Beskrive skytyper med fokus på de som innebærer størst fare for luftfart, spesielt mht. lyn og forstyrrelser på elektronikk og radiolinker. 
  • Forklare hvordan vindstyrke kan variere med høyde, terreng og hvordan dette er spesielt vanskelig å varsle presist ifm. lokale byger.  
  • Forklare hvilke atmosfæriske forhold som gir best aerodynamiske forhold. 
  • Beskrive generell vind i forhold til vindkast.
  • Beskrive styrke på vind i åpne kyst/fjell-områder tett på bysentrum og tilsvarende hvor kort avstand kan innebære store forskjeller både i varslet og faktisk vind.   
  • Forklare værforhold med stor fare for ising og hvordan ising kan påvirke dronen. 
  • Forklare duggpunkttemperatur og hvordan man bør forholde seg til høy fuktighet mht. ising og elektronikk. 
  • Identifisere, METAR, SPECI og IGA. 
  • Hva er viktig mht. observarsjoner av generell vindhastighet og vindhasthastighet mht. meter pr. sekund og knop. 

Flygeytelser for ubemannede luftfarts-systemer

  • Beskrive lastbalansering og viktige forhold ifm. dette. 
  • Beskrive angrepsvinkel "Angle of attack".
  • Beskrive hva som øker lastefaktoren på fixed-wing fartøy.  
  • Forklare konsekvens(er) av et haletungt fly.
  • Beskrive hvordan vind påvirker fartøyets bakkehastighet.
  • Forklare konsekvens(er) ved operasjon utenfor CG.
  • Forklare hvordan last kan påvirke Center of Gravity.
  • Forklare de 4 kreftene som påvirker fartøy under operasjon. Beskrive hvordan høy luftfuktighet påvirker et fartøy.
  • Forklare konsekvenser av ikke-laminær luftstrøm over vinger/propellere.  Forklare fartøy i likevekt.
  • Forklare hva "Angle of Attack".
  • Beskrive hva som kjennetegner et egenstabilt fartøy.
  • Beskrive hvilken(e) manøver(e) som øker vingebelastningen på et fartøy.
  • Forklare Bernulli's lov.
  • Beskrive stabil luft.
  • Forklare vingebelastning.
  • Forklare vektbegrensninger for fartøy.
  • Beskrive kreftene som påvirker fartøy i annet enn stabil flyging. 
  • Forstå hvordan man kan kalkulere flytid ved batterikapasitet ift. strømforbruk og viktigheten av slik kunnskap. 
  • Forstå hvordan temperatur vil påvirke batterisystemer.

Teknisk og operasjonell reduksjon av luftrisiko

  • Beskrive de forskjellige luftromsklassene.
  • Forklare hva NOTAM er.
  • Beskrive enhetene og referansene som brukes til høydemåling i forskjellige deler av luftfarten.
  • Beskrive hvordan bemannede luftfartøy måler høyden sin.
  • Beskrive forskjellen mellom meter og fot.
  • Beskrive forskjellen mellom AGL og AMSL.
  • Forklare hvordan ADS-B fungerer.
  • Forklare hvordan direct og network remote ID fungerer.
  • Beskrive kravene til STS-02 angående: Minimum sikt, bruk av luftromsobservatør og maks avstand mellom pilot, luftromsobservatører og drone.
  • Beskrive kravene til maks høyde i STS.
  • Beskrive risikoreduserende tiltak for kollisjon med bemannede luftfartøy.
  • Beskrive kravene for å kunne bruke flyradio.

Det tas forbehold om endringer (som følge av nye krav fra EASA eller LT, innhold i kurs og kostnad)

 

Lagre
Brukerpreferanser for informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å sikre at du får den beste opplevelsen på nettstedet vårt. Hvis du avslår bruken av informasjonskapsler, kan det hende at denne nettsiden ikke fungerer som forventet.
Aksepter alle
Avslå alle
Analytics
Verktøy som brukes til å analysere dataene for å måle effektiviteten til et nettsted og for å forstå hvordan det fungerer.
Google Analytics
Aksepter
Avvis
Annonsering
Hvis du godtar, vil annonsene på siden bli tilpasset dine preferanser
Google Ad
Aksepter
Avvis